V
mesiacoch marec, apríl sa žiaci 2. ročníka zahrali na bádateľov a
skúmali čo také zázračnej v pôde je, keď v nej dokáže prežiť mnoho
živých organizmov. Pozorovali zloženie pôdy voľným okom, rukami, ale aj
pod lupou. Skúmali rôzne druhy pôd (záhrada, staré pieskovisko, park,
stavenisko) a zaznamenávali svoje zistenia do pozorovacieho hárku. Aktivity
boli pre deti netradičné, obohacujúce a pochopili, že život v pôde je
možný vďaka prítomnosti vody, vzduchu a vhodnému zloženiu.
1. Zloženie pôdy
Žiaci triedili poznatky a zistenia medzi tri skupiny: živé, neživé a odumreté súčasti pôdy.
2. Pôda a vzduch
Pokusom overovali a aj dokazovali prítomnosť vzduchu v pôde.
3. Pôda a jej úrodnosť
1. časť Po
pozorovaní pôdy voľným okom, dotykom prstami, žiaci uskutočnili pokus
pestovania žeruchy siatej v rôznych druhoch pôdy. Do vajíčkových
škrupiniek zasiali semienka, poliali malým množstvom vody a pestovali v
triede. Každý deň pozorovali, v ktorej pôde vyklíčia semienka ako prvé.
Úrodnosť
pôdy ovplyvňuje aj množstvo vody v pôde. Žiaci skúmali ako pôda
prepúšťa vodu, ktorá pôda najviac zadržiava vodu. Najhoršie v pokuse
dopadla voda zo staveniska, čím sa potvrdila aj klíčivosť
semien.
2. časť
Po
7 dňoch zistili, že v pôde na stavenisku nič nevyklíčilo, najväčší
úspech mala pôda zo záhrady. Nakoniec škrupinky zasadili do zeme, lebo
tá sa tam rozloží a bude aj výživou a pripravili si veľkonočnú záhradku.