Pri
príležitosti medzinárodného dňa školských knižníc sme si pripomenuli
život a diela Jozefa Gregora Tajovského. Hodiny slovenského jazyka a
literatúry boli venované 145. výročiu narodenia J. G. Tajovského. Z
jeho diel boli využité poviedky: Prvé hodinky, Žliebky, Do kúpeľa a
Maco Mlieč. Tejto aktivity sa zúčastnili deti prvého a druhého stupňa
našej školy.
V
2.a 3.ročníku žiaci pracovali s poviedkou Prvé hodinky. V texte sa
nachádza veľa archaizmov, pani učiteľky ich vysvetlili a žiaci tak
mohli prežiť príbeh Jožka, ktorý túžil po svojich prvých hodinkách.
Zasúťažili si v kvízoch, mohli si vyskúšať písanie husacími perami
namočenými do atramentu. Pochopili, prečo staré pohľadnice sú písané
nerovnomernou hrúbkou pera, alebo prečo sú zafŕkané od kvapiek
atramentu.
V 4.ročníku sa žiaci zoznámili s poviedkou Maco Mlieč, ktorú po pozretí krátkeho filmu ilustrovali.
V
5.a 6.ročníku deti používali pri práci poviedku Žliebky.Piataci po
prečítaní poviedky začali diskutovať a dopisovať koniec poviedky podľa
svojej fantázie.Šiestaci pracovali v skupinách, kde si pripravili
reťazové rozprávanie obsahu poviedky.
Následne ju reprodukovali
spolužiakom tak,že ten, kto rozprával, mal na hlave alebo v ruke čierny
klobúk. Po ukončení žiaci rozhodli, ktorá skupina najkrajšie
porozprávala obsah. Na ďalšej hodine nasledovala aktivita tvorivého
písania. Žiaci mali napísať poviedku, v ktorej popísali zážitok, ktorý
prežili so svojimi starými rodičmi. Najkrajšie poviedky boli odmenené a
uverejnené v školskom časopise na webe.
Žiaci 7.ročníka si v úvode aktivity pozreli krátku motivačnú prezentáciu o autorovi.
Potom pracovali v skupinách. V tichosti si prečítali pridelenú poviedku J. G. Tajovského.
Do
papierovej postavy spisovateľa, skupiny postupne dopisovali
charakteristiku hlavnej postavy. Každá skupina mala svoju farbu fixky.
Žiaci sa pri písaní striedali. Zároveň museli odôvodňovať, prečo si
myslia, že autor mal také vlastnosti a dokazovať ich informáciami z
prečítaných textov. Po ukončení aktivity písali Jozefovi Gregorovi
listy, v ktorých písali o svojich starých rodičoch a čo s nimi zažili.
Ôsmaci po prečítaní poviedok zo starootcovského cyklu -Prvé hodinky,
Žliebky a Do kúpeľa, následne prerozprávali obsahy
poviedok spolužiakom.
Na základe zistených skutočností o
detstve spisovateľa tvorili jeho denník. Denníkové zápisy navzájom
porovnávali a vytvorili návrhy pre J. G. Tajovského, ktorý ich
imaginárne požiadal o pomoc pri písaní svojich memoárov. V diskusii
porovnávali, ako spolok spisovateľov, vzťahy starých rodičov a vnúčat
spolu nažívali kedysi a dnes. Vychádzali z vlastných rodín a spomienok
J. G. Tajovského.