15. ročník celoslovenského projektu
„Najzaujímavejšie podujatie školskej knižnice“
k Medzinárodnému dňu školských knižníc, 28.10.2019

Pri príležitosti medzinárodného dňa školských knižníc sme si pripomenuli život a diela Jozefa Gregora Tajovského. Hodiny slovenského jazyka a literatúry boli venované 145. výročiu narodenia J. G. Tajovského. Z jeho diel boli využité poviedky: Prvé hodinky, Žliebky, Do kúpeľa a Maco Mlieč. Tejto aktivity sa zúčastnili deti prvého a druhého stupňa našej školy.  
V 2.a 3.ročníku žiaci pracovali s poviedkou Prvé hodinky. V texte sa nachádza veľa archaizmov, pani učiteľky ich vysvetlili a žiaci tak mohli prežiť príbeh Jožka, ktorý túžil po svojich prvých hodinkách. Zasúťažili si v kvízoch, mohli si vyskúšať písanie husacími perami namočenými do atramentu. Pochopili, prečo staré pohľadnice sú písané nerovnomernou hrúbkou pera, alebo prečo sú zafŕkané od kvapiek atramentu.

V 4.ročníku sa žiaci zoznámili s poviedkou Maco Mlieč, ktorú po pozretí krátkeho filmu ilustrovali.

V 5.a 6.ročníku deti používali pri práci poviedku Žliebky.Piataci po prečítaní poviedky začali diskutovať a dopisovať koniec poviedky podľa svojej fantázie.Šiestaci pracovali v skupinách, kde si pripravili reťazové rozprávanie obsahu poviedky.

Následne ju reprodukovali spolužiakom tak,že ten, kto rozprával, mal na hlave alebo v ruke čierny klobúk. Po ukončení žiaci rozhodli, ktorá skupina najkrajšie porozprávala obsah. Na ďalšej hodine nasledovala aktivita tvorivého písania. Žiaci mali napísať poviedku, v ktorej popísali zážitok, ktorý prežili so svojimi starými rodičmi. Najkrajšie poviedky boli odmenené a uverejnené v školskom časopise na webe.

Žiaci 7.ročníka si v úvode aktivity pozreli krátku motivačnú prezentáciu o autorovi.
Potom pracovali v skupinách. V tichosti si prečítali pridelenú poviedku J. G. Tajovského.

Do papierovej postavy spisovateľa, skupiny postupne dopisovali charakteristiku hlavnej postavy. Každá skupina mala svoju farbu fixky. Žiaci sa pri písaní striedali. Zároveň museli odôvodňovať, prečo si myslia, že autor mal také vlastnosti a dokazovať ich informáciami z prečítaných textov. Po ukončení aktivity písali Jozefovi Gregorovi listy, v ktorých písali o svojich starých rodičoch a čo s nimi zažili. Ôsmaci po prečítaní poviedok zo starootcovského cyklu -Prvé hodinky, Žliebky a Do kúpeľa, následne prerozprávali obsahy poviedok spolužiakom.

Na základe zistených skutočností o detstve spisovateľa tvorili jeho denník. Denníkové zápisy navzájom porovnávali a vytvorili návrhy pre J. G. Tajovského, ktorý ich imaginárne požiadal o pomoc pri písaní svojich memoárov. V diskusii porovnávali, ako spolok spisovateľov, vzťahy starých rodičov a vnúčat spolu nažívali kedysi a dnes. Vychádzali z vlastných rodín a spomienok J. G. Tajovského.



















" Rozvíjame ducha jazykom, telo športom, rozumieme počítačom "