Na
hodinách literárnej výchovy žiaci pracujú rôznymi metódami a formami.
Žiaci 9.B majú radi metódy tvorivej dramatiky, a tak som si pre nich
pripravila 2 vyučovacie hodiny v školskej knižnici, na ktorých sme si
overili, že metódy a formy tvorivej dramatiky zlepšujú ich čítanie s
porozumením.
Počas 1. vyučovacej hodiny sa žiaci zoznámili s
textom Tajný denník 13 a polročného Adriana Molla. Potom sa rozdelili
do skupín, v ktorých už pracujeme 3. rok. Úlohou žiakov bolo
premyslieť si čo najviac Adrianových vlastností, ktoré vyplývali z
textu. Následne z týchto vlastností „uplietli“ Adrianovi sveter – na
papierovú postavu na tabuli vpisovali fixkami vlastnosti, ktoré museli
dokázať. Potom si vylosovali dátumy z denníka a vytvárali heslovitú
osnovu, v ktorej vystihovali problémy, ktoré v denníku riešila
literárna postava a lepili ich okolo Adriana.
Na 2. vyučovaciu
hodinu vytvorili alej. Žiaci v aleji Adrianovi (určenému žiakovi)
radili, ako by mal svoje problémy riešiť. Potom prišlo na rad tvorivé
písanie. Žiaci samostatne dotvorili 1 denníkový záznam – pokračovanie
denníka Adriana Molla. V závere vypracovali didaktický test na čítanie
s porozumením. Žiakom sa aktivita páčila.