Aktivity ku Dňu gramotnosti

Na návšteve v Rozprávkove

Aktivita pre žiakov 6.ročníka sa uskutočnila v školskej knižnici. Žiaci pracovali v skupinách. Najprv si prečítali jednu ľudovú rozprávku. Vybrali si jednu postavu z tejto rozprávky. V skupine si pripravili rozhovor rozprávkových postáv, v ktorom sa jednotlivé postavy predstavili a rozprávali sa o tom, čo vo svojich rozprávkach zažili. Odpovedali na otázky, ktoré im kládli ich kamaráti zo skupiny, a to napr: Kto si? Odkiaľ pochádzaš? Čo sa ti v poslednom čase prihodilo? Ako si to prežíval? Žiaci museli vo svojich pripravených rozhovoroch dokázať, že čítali s porozumením v tom, že sa vedeli vžiť do rozprávkovej postavy, o ktorej čítali.



Knižní hrdinovia z prázdnin a zo školskej knižnice

Aktivita žiakov 8. ročníka sa uskutočnila v školskej knižnici. Žiaci si mali doniesť knihu, ktorú čítali cez prázdniny alebo v poslednom čase. Pracovali v skupinách.

    Prvou úlohou bolo, aby sa vzájomne stručne zoznámili so svojimi knihami vrámci skupiny a vybrali si jednu z nich, na ktorú si pripravia ústnu reklamu. Cieľom tejto reklamy bolo spropagovať túto knihu tak, aby si ju chceli ostatní prečítať. Najprv sa oboznámili s obsahom knihy, potom si pripravili stratégiu reklamy tak, aby boli zapojení všetci členovia. Po dôkladnej príprave, ktorá však bola časovo obmedzená, prezentovali svoje reklamy pred spolužiakmi. Žiaci museli využiť rôzne schopnosti, čítanie a počúvanie s porozumením, prezentačné schopnosti i schopnosť pracovať v tíme. V závere všetci zhodnotili jednotlivé výstupy a vyhodnotili najlepšiu skupinu.

    Druhou úlohou bolo precvičiť si orientáciu v školskej knižnici a dokázať si nájsť knižných hrdinov, o ktorých si chcú prečítať. Vedúci skupiny mal v knižnici nájsť pre svojich členov zaujímavú knihu. Žiaci si knihu prelistovali a prečítali si z nej úryvok, jeden príbeh. Potom porozprávali dojmy z prečítania a posúdili, či im vedúci vybral zaujímavú knihu a prečo. Táto aktivita slúžila ako motivácia k čítaniu i k návšteve školskej knižnice. Ďalej si precvičili čítanie s porozumením a mohli si ho overiť pri rozhovore so spolužiakmi. Niektorí zistili, že nie je jednoduché vybrať si dobrú knihu, niektorí siahli po osvedčených autoroch, niektorých zlákala obálka knihy. Dané aktivity sa žiakom páčili a určite podobné budeme realizovať aj ďalej.




" Rozvíjame ducha jazykom, telo športom, rozumieme počítačom "